Szigetcsépi Általános Iskola és AMI ÖKO Iskolai küldetésnyilatkozata és tervei
A Szigetcsépi Általános Iskola és AMI pedagógusai és diákjai sok éve kiemelt feladatának tekinti a környezettudatos és az egészséges életmódra való nevelést.
Az iskola pedagógiai programjában részletesen kidolgoztuk az egészségfejlesztés iskolai feladatait. Ebben megtalálható : Az egészségesebb életmód kialakítására irányuló módszerek, Az egészségnevelés nevelőtestületre vonatkozó követelményei, Megvalósulást szolgáló tevékenységek. A környezeti nevelés iskolánkban, Az iskola környezeti nevelési szemlélete, Az egyes tantárgyak kiemelt környezeti nevelési lehetőségei. A helyi értékek megjelenése címek alatt a részletes leírás, amely megtekinthető az iskola honlapján is.
Diákjainkat ösztönözzük a gyalogos és a kerékpáros közlekedés használatára, a közlekedési szabályok megismerésére és alkalmazására, ehhez segítségül minden tanévben a Ráckevei Rendőrkapitányság munkatársai bemutató előadásokat és közlekedési versenyeket szerveznek az iskolánkban közlekedési pályák kiépítésével, melyeken a gyerekek szívesen vesznek részt!
A szép iskolai környezet kialakításán folyamatosan munkálkodunk. Iskolánk a település központjában helyezkedik el. Osztályok saját fákat ültettek, új főbejáratot alakítottunk ki, virágokat ültettünk az SZMK segítségével. Szülői segítséggel fából készült kiülőket helyezt ünk az iskola udvarára, délutánonként és szünetekben természetes anyagokból készült játékokkal játszhatnak a gyerekek. Az iskola udvarán a füvesített részen szívesen fociznak, labdáznak.
Kartonból készült szelektív hulladékgyűjtést indítottunk az előző tanévben, ezzel ösztönözve a nálunk dolgozó kollégákat és az itt tanuló diákokat a környezettudatos
Terveink között szerepel az udvari komposztáló beszerzése és elhelyezése, a zöld hulladékok gyűjtésére. Az udvar szélén, egy elkülönített területen tervezzük az iskolakert kialakítását, ahol megismerkedhetnek a növénytermesztés rejtelmeivel.
Madáretetőket helyezünk ki az iskola körül, melyeket újrahasznosított anyagokból készítünk tanítási órán. Az etetők megtöltéséről magunk gondoskodunk. A nálunk telelő madarak megfigyelését örömmel élik meg a tanulók.
Az iskola belső tereiben szép növényekkel gondoskodunk a növények megszerettetéséről és a gondozás megismeréséről, valamint a felelősségtudat kialakításá ró l. Időszaki, aktuális dekorációkkal emeljük iskolánk szépségét, tesszük hangulatosabbá a bejáratokat.
A felújítások (nyílászárók cseréje, épület szigetelése…), a lámpák leoltása a szünetekben hozzájárulnak az energiafogyasztás csökkentéséhez.
Minden ősszel és tavasszal papírgyűjtést szervezünk, ahol minden diák és pedagógus és több szülő vesz részt.
Az iskola honlapjára a település hirdető táblájára is felkerülnek ezek a tájékoztatók.
A kompetencia alapú nevelés lehetőségeit felhasználva, projekteket, témaheteket szervezünk, amely során egy adott témát dolgozunk fel több szemszögből megközelít ve.
Igyekszünk minél nagyobb körben bevonni diákjainkat, szívesen együttműködünk civil szervezetekkel (természetgyógyász, számmisztikus, egészségügyi dolgozó), akik fontosnak tartják a környezetünk védelmének, az egészséges életmódnak és a környezettudatos mindennapi életnek a fontosságát. Egészségheteket szervezünk, ahol védőnők, gyógyszerészek, orvosok segítenek több információval és tanáccsal bennünket. Tanácsokat kaphatunk a szakértő előadóinktól az egészséges ételek, zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával kapcsolatban, azok szervezetünkre gyakorolt hatásairól.
Mi is csatlakoztunk az Iskolagyümölcs Programhoz, melynek keretében minden kisdiák naponta fogyaszthat gyümölcsöt vagy gyümölcs levet. Emellett csatlakoztunk az Iskolatej programhoz is, mellyel hozzájárultunk a mindennapi tejtermék fogyasztásához is.
Nagy hangsúlyt fektetünk a helyi környezeti és kulturális adottságok megismerésére, hagyományőrző szakkör a helyi faluház látogatásában , sport szakkör a szemétgyűjt ési akcióban csatlakozik ezen értékek fenntartásában és megóvásában.
Iskolánkban nagy hagyománnyal rendelkezik a nyári természetjáró tábor. Megismertetjük gyermekeinkkel a természetes életmód adta előnyökkel, a természetközeli tapasztalatszerzés kínálta lehetőségekkel.